«Tapt generasjon» må tas på alvor

Utfordringen med å få en «tapt generasjon» til å ta i bruk hvalkjøtt, må tas på alvor, mener Ole Mindor Myklebust, daglig leder i Myklebust Hvalprodukter.

I 2011 ble det fangstet 50 prosent av kvoten på hval. Fra 2007 til 2011 er det en faktisk nedgang i antall fangere fra 28 til 17. - Disse 17 fartøyene har kapasitet til mer en dobling, fastslår Myklebust.

I 2011 ble det fangstet 90 til 100 tonn hvalkjøtt. Av disse ble mindre enn 25 prosent omsatt gjennom kjedene, resten var egen distribusjon. Rema 1000 har nesten halve omsetningen når det gjelder fryst kjøtt, mens Coop har desidert størst andel på ferskt hvalkjøtt.

- Vi har en visjon om å skape aksept for norsk hvalkjøtt i verdensklasse og bli nummer en i Norge, sier Myklebust. - Vi har et mål om nasjonal distribusjon til dagligvare og HoReCa. En strategi for produktutvikling, merkevarebygging og kompetanseheving i hele verdikjeden hører også med. I prosjektet «hval mot marked» har hele verdikjeden spilt på lag.


Faksimilie fra MATINDUSTRIEN 7-8-2012,
klikk på bildet for større versjon.
Cxense Display